Disse videoene viser hvordan man kan bruke informasjon fra Kapany for å oppdatere data i Telemator. Det er Leveransepunkt ID som er den unike nøkkelen som binder systemene sammen. Leveransepunkt-ID legges inn som Alias på kundepunktene i Telemator. Rapporten brukes også til å lage en sammensatt import som oppretter alle utstyrene i nodene og plaserer de riktig, oppretter alle kundene, oppretter alle linjene og ruter de fra noden til kundene samt knytter kundene til linjene.
Hvorfor? Med linjer får man en komplett oversikt over hver enkelt fiber og hvilken kunde som benytter den. Det blir også enklere å ta ut lister og varsle de berørte kundene ved planlagt arbeid eller ved feil. Det blir da mulig å se hva som er i bruk og hva som er av ledig kapasitet i en kabel.
Ta først ut en rapport fra Kapany. Denne rapporten blir brukt til å lage de forskjellige importfilene i Telemator. Videoen under viser hvordan det gjøres:
Steg 1: Viser hvordan man importer nye kundepunkt fra Kapany med Leveransepunkt-ID som Alias. (Kun for TelMeWeb og Telemator Google Kart)
Steg 2: Viser hvordan man kan få Leveransepunkt-ID lagt til på Alias feltet i Telemator. (husk å synkroniser kartkoordinater i Telemator først)
Steg 3: Lager en import-fil som 1:Oppretter alt utstyret og plasserer det i riktig noderom. 2: Oppretter alle kunder 3: Oppretter alle linjer 4: Ruter linjer fra utstyret til kundepunktene gjennom hele nettet 5: legger kunde til hver linje
Steg 4: Dette steget lager en oppfølgings liste for alle de installerte kundepunktene som ligger i Kapanyfila.
Oppdater kundepunkt info, Denne videoen viser hvordan man enkelt kan oppdatere data på kundepunkt med informasjon fra Kapany.