Informasjon om NRL
NRL er et digitalt register over menneskeskapte objekter som anses å utgjøre en risiko for luftfarten.
Endringsforskrift til luftfartshinderforskriften som ble vedtatt av Luftfartstilsynet 16. oktober 2020 innebærer en vesentlig utvidelse av mengden menneskeskapte objekter som regnes som luftfartshindre og som dermed må rapporteres til NRL. Forskriftsendringene trer i kraft 1. januar 2023.
Fra 1. januar 2023 regnes følgende som luftfartshinder:
a. menneskeskapte objekter, midlertidige eller permanente, med en høyde på 15 meter eller mer over terreng eller vann. I områder for industri, næringsvirksomhet, bymessige eller tettbygde strøk regnes likevel objekter som luftfartshinder kun når de har en høyde på 30 meter eller mer. Dersom det er tvil om et objekt befinner seg innenfor et område for industri og næringsvirksomhet eller i bymessige og tettbygde strøk, kreves rapportering hvis objektet er 15 meter eller høyere.
b. signalførende og strømførende luftspenn med høyde inntil 15 meter over terreng eller vann.
c. luftspenn som ikke er omfattet av § 2 første ledd bokstav a eller b, uansett høyde, som krysser eller følger langs offentlig vei nærmere enn 10 meter fra veikanten.
d. taubaner, herunder skitrekk, skitau, stolheiser, svevebaner, zipliner og løypestrenger.
e. endemaster til luftspenn som nevnt i bokstav a til d, uansett høyde.
Luftfartshinderforskriftens §4(1) stiller krav om at rapportering skal gjennomføres senest 30 kalenderdager før etablering, endring, flytting eller fjerning av et luftfartshinder. Dette henger sammen med at det tar tid for å oppdatere disse kartene som alle som flyr bruker.
Overgangsbestemmelser gir anleggseiere forskjellige tidsfrister fram til 1. juli 2025 til å rapportere eksisterende anlegg som nå omfattes av ny forskrift. Men det er verdt å merke seg at endringer på anlegg som allerede finnes i NRL og alle nye anlegg som faller inn under revidert forskrift, skal rapporteres fortløpende fra 1. januar 2023 og senest 30 dager før etablering/endring.
Krav til stedfestingsnøyaktighet etter 1. januar 2023 er angitt i endringsforskrift vedtatt 16. oktober 2020, §5(1):
Luftfartshinder skal innrapporteres med en absolutt nøyaktighet bedre enn 5 meter i horisontalplanet og vertikalplanet. Hinderets høyde over terreng eller vann skal innrapporteres med en nøyaktighet bedre enn 1 meter. For luftspenn skal høyde over terreng eller vann måles eller beregnes med en nøyaktighet bedre enn 2 meter, jf. § 9 sjette ledd. For rapporteringspliktige luftfartshinder med en høyde inntil 15 meter er det ikke krav om å oppgi høydeinformasjon ved innrapporteringen.
Mer informasjon om registrering av luftfartshinder finnes her:
Nyttige lenker NRL | Kartverket.no
https://www.kartverket.no/geodataarbeid/nrl
Hva må netteier gjøre i Telemator:
For å kunne rapportere til NRL trenger man Telemator versjon: 25.0.050 eller nyere og tilgang til Micado sin Terrengmodell. Ta kontakt på support@micado.no for å få tilgang
Forberedelse av databasen:
Før man starter med mengde endring av data anbefaler vi at det blir tatt backup av databasen.
Eksporter ut alle punkt og traséer du selv eier og som er luftfartshinder.
Lag en import fil hvor man legger inn verdier i følgende kolonner:
Traséer:
Status: (Trace.Status) lovlige verdier: Planlagt oppført, Planlagt fjernet, Eksisterende, Fjernet
Høyde (Trace.Height): legge inn høyden på traséen, dette blir høyden kabelen henger i alle stolpene.
Her bruker man en standard høyde for de forskjellige trasétypene man har.
Nøyaktighet: VerifisertRapporteringsnøyaktighet for traséer, fyll inn feltet Trace.SosiQuality med verdien:
* 500 * * 200
for å tilfredsstille kravene til nøyaktighet
Bredde: Når et luftspenn har en anleggsbredde større enn 10 meter, skal luftspennets maksimale anleggsbredde angis.
Legg inn verdien i Trace.Width, så kommer denne med når verdien er større en 10m.
Markør: Legg følgende informasjon inn i merknadsfeltet: LUFTFARTSHINDERMERKING = markør
Punkter:
Status: (Point.Status) mulige verdier: Planlagt oppført, Planlagt fjernet, Eksisterende, Fjernet
Høyde: (Point.Height) legge inn høyden på punktet.
Nøyaktighet: VerifisertRapporteringsnøyaktighet for punkt, fyll inn feltet Point.SosiQuality med verdien:
* 500 * * 100
for å tilfredsstille kravene til nøyaktighet.
Bruker man innmålte data eller har en z-verdi som refererer til toppen, eller den faktiske høyden til hinderet, så krysser man av for høydereferanse topp i sosi kvalitet. (setter verdi = 1)
Sjekk alle verdier som ligger i høydefeltet i hele databasen, både på punkt og traséer så man ikke rapporterer objekter som ikke er luftfartshinder eller at noen har feil verdi.
Det anbefales å legge default høyde på malene man bruker som er luftfartshinder.
Datakvalitet og sjekk:
Bruk menyvalget: Eksport/Import -> NRL Luftfartshinder –> Datakvalitet (Excel). Da kan du sjekke data som sendes til NRL før man lager GeoJSON og generer nye GUID’er på objektene.
Rett opp alle feilene du finner og kjør en ny datakvalitetssjekk helt til du er fornøyd.
Steg 1) Lag GeoJSON-fil
Lag GeoJSON-fil for rapportering med menyvalget:
Eksport/Import -> NRL Luftfartshinder -> Steg 1: Eksport til Terrengmodell (GeoJSON til QGIS)
Gå gjennom rapport (Excel-fil) og rett opp feil/mangler.
Terrengmodell :
Førstegangs rapportering: Pris 20.000kr
Send filen til support@mxdata.no og vi i MX Data sørger for at nødvendig informasjon blir lagt til. Vi returnerer en fil som importeres i Telemator.
Husk at det ikke må gjøres endringer på noen luftfartshinder før informasjon er importert fra terrengmodell.
Hjelp til import eller datakvalitetsjekk faktureres pr. time
Det blir etter hvert mulig å abonnere på terrengmodellen.
Hva gjøres i Terrengmodellen:
GeoJSON filen(e) importeres i Terrengmodellen.
I Terrengmodellen beregnes maksimal Vertikal avstand for alle luftstrekk som har en høyde ned til bakken. Høyden sjekkes for hver meter.
Terrengmodellen lager en importfil til Telemator som inneholder maksimal vertikal avstand for alle trasésegmentene. Telemator deler opp traséer som har stor variasjon i maksimal vertikal avstand.
Steg 2) Importer oppdatert informasjon og rett opp traséer
Importer filen fra Terrengmodellen i Telemator med menyvalget:
Eksport/Import -> NRL Luftfartshinder -> Steg 2: Import fra terrengmodell…
Resultatet fra terrengmodellen importeres til Telemator slik at feltet vertikal avstand oppdateres. Traséer som er lange og har stor variasjon i maksimal vertikal avstand deles opp i denne importen.
Steg 3) Lag GeoJSON filer til NRL
Lag GeoJSON-fil for rapportering med menyvalget:
Eksport/Import -> NRL Luftfartshinder -> Steg 3 Eksport til NRL (GeoJSON til QGIS)
Alle hinder som ikke har NRL GUID’er får dette når denne eksporten lages. GUID lagres i en egen tabell slik at det er enkelt å redigere det samme objektet hos NRL.
Husk:
Eier av stolper (endemaster) skal rapportere disse, har du fellesføring i stolper som du selv ikke eier skal du ikke legge inn høyde eller rapportere disse.
Eier av kabel/trasé skal rapportere disse traséene, altså leier du plass i andre kabler og har tegnet inn disse traséene skal disse ikke rapporteres til NRL.
GeoJSON-filen lastes opp til NRL her: https://nrl.kartverket.no/
Nødvendig informasjon om NRL finner du her: https://www.kartverket.no/geodataarbeid/nrl/nrl-lenkeside
Kartverket krever at alle luftfartshindre, inkludert bredbåndsnett med fiberkabler, er registrert i Nasjonalt register over luftfartshindre (NRL) innen 1. juli 2025.
Dette gjelder både eksisterende og nye anlegg. Rapportering skal skje minst 30 dager før etablering, endring, flytting eller fjerning av hinderet.
Eiere av luftfartshindre er ansvarlige for å rapportere inn hindrene til NRL.
Formålet med rapporteringen er å redusere risikoen for kollisjoner mellom luftfartøy og luftfartshinder.