Feil på linje

Telemator kan benyttes til å administrere feil og reparasjoner av feil i nettet.  Feil kan registreres enten på linje eller på kabel.

Registrering av 'Feil på linje' kan benyttes hvis du skal bruke Telemator til å administrere arbeidsoppdrag.  Det kan også benyttes hvis du ønsker å lage en feilhistorikk på linjene/sambandene.

Referansenummer for feilmelder: Hver feil får en unik ID som kan benyttes som referansenummer for feilen.  Kunde/feilmelder kan referere til dette referansenummeret ved senere henvendelser.

 

Slik registrerer du feil på en linje:

1.  Gå til Linjekartotek.

2.  Velg den linjen du skal registrere feil på.

3.  Trykk på knappen Feil på linjen... i hjørnet oppe til høyre.  Du kommer til dialogen 'Feil på linje'.

4.  Fyll ut feltene i rammen Feil­melding.  Se mer under feltene under Feltene i Feil på linje - Feilmelding.

5.  Trykk på knappen Lagre.  Feilen vil nå automatisk få tildelt en “Feil-ID” som kan oppgis til kunden.

6.  I skjermbildet "STATUS I DAG" vil statusen "Registrerte linjefeil" øke med 1, noe som viser at det er et arbeids­oppdrag som venter på å bli utført.

7.  Skriv ut Linjekort eller Grafisk Linjekort som arbeidsordre til feilretter.  Feilsymptomene kommer fram på Linjekort for å vise feilretter hva som er feilsymptomet, slik at han kan vite hva han skal lete etter.


Skjermbildet Feil på linje.

Feltene i Feil på linje - Feilmelding

Tid

Dette er datoen og eventuelt klokkeslettet som feilen er meldt.  Telemator foreslår datoen i dag, men det kan du overskrive.  Tiden kommer med på Linjekort.  Se hvordan du bruker Kalender.

Feilbeskrivelse

Her skriver du en kort feilbeskrivelse som blant annet vil komme med på utskriften Linjekort, slik at feilretter kan se den på sin arbeids­ordre. 

Når feilen er rettet, er det feltet Feilen viste seg å være som kommer ut på Linjekort.

Merknad/Feilmelder

Her kan du f.eks. oppgi hvem som har gitt beskjed om feilen, eventuell kontakttelefon ol.  Dette kommer ut på Linjekort (arbeidsordren) som en opplysning til feilretteren.

Feltet har plass til 32000 tegn.  Du kan åpne merknadsfeltet med knappen foran feltet for å bruke det som en enkel tekstbehandler.

Feil ferdigrettet

Når feilretteren er ferdig med å rette feilen må dette registreres i Telemator.

1.  Gå til Linjekartotek

2.  Velg den linjen du skal merke som ferdigrettet.

3.  Trykk på knappen Feil på linjen... i hjørnet oppe til høyre.  Du kommer til dialogen 'Feil på linje'.

4.  Fyll inn tid og en beskrivelse i rammen Feilen rettet.  Se mer om feltene under Feltene i Feil på linje - Feilen rettet.

5.  Trykk på knappen Lagre

6.  I skjermbildet "STATUS I DAG" vil nå statusen "Registrerte linjefeil" minke med 1, noe som betyr at det gjenstår et arbeidsoppdrag mindre å utføre.

Denne feilhistorikken kommer til syne på Linjekort og erstatter feilsymptom.

Feltene i Feil på linje - Feilen rettet

Tid

Her skriver du inn datoen og eventuelt klokkeslettet da feilen ble rettet. Datoen vil komme ut på Linjekort. 

Se mer under Kalender.

Feilen viste seg å være

Her kan du skrive en kort forklaring på hva som var feil.  Dette vil komme ut på Linjekort og fungere som en historikk for linjen.

Forårsaket av feil på innleid/kabel

Her kan du registrere hvilken kabel eller leid linje det eventuelt var feil på.

Skjul rettede feil

Du kan velge om du vil se alle nåværende og tidligere linjefeil eller bare de som ikke er rettet i listen.

Ved å krysse av i feltet for 'Skjul rettede feil' øverst til høyre vil du bare se de feilene du må gjøre noe med.

Finn en linjefeil ved hjelp av feil-ID

Hvis du har en kunde som ber om status på en linje­feil og refererer til feil-ID, finner du den registrerte feilen på følgende måte:

1.  Gå inn i “Feil på linje” dialogen

2.  Kryss av for “Vis for alle linjer”

3.  Bla deg frem til ønsket “Feil-ID” (Du kan sortere på kolonnen “Feil-ID” ved å klikke på overskriften på kolonnen)

4.  For å gå til denne linjen i Linjekartotek kan du høyreklikke på feil-IDen i listen og velg “Gå til linje”

Slett registrerte feil på linjen

Med denne funksjonen sletter du alle opplysninger om en feil du tidligere har registrert på en linje.

1.  Gå til Linjekartotek

2.  Velg den linjen du skal slette feil på.

3.  Trykk på knappen Feil på linjen... (i hjørnet oppe til høyre).  Du kommer til kartoteket 'Feil på linje'.

4.  Velg feilen du skal slette i listen ved å sette fokus på den.

5.  Trykk på knappen Slett.

6.  Trykk på knappen OK i dialogen for å bekrefte at du vil slette feilen.

TIPS: Sletting av en registrert feil som er eller har vært, anbefales ikke.  Benytt heller muligheten til å registrere at feilen er rettet, noe som gir deg en feilhistorikk på linjen.

NB: Sletter du imidlertid en linje i Linjekartotek vil eventuelle feil og feilhistorikk for linjen også bli slettet.  Se mer under Feil på linje og Feil ferdigrettet.