Arbeidsoppdrag

Dette avsnittet med tilhørende underpunkt handler om hvordan du kan benytte Telemator til å administrere arbeidsoppdrag i nettet.  I skjermbildet "STATUS I DAG" i feltet “Arbeidsoppdrag”, kan du se antallet av de forskjellige arbeidsoppdrag som ligger og venter på å bli utført.

Bestilte linjer

"Bestilte linjer" er linjer som er bestilt oppkoblet til en dato i fremtiden uten at koblingen ennå er utført.  Feltene “Oppkobles til” og “Kobling utført” i Linjekartotek brukes til å styre dette. 

Datoen “Kobling utført” registreres ikke før linjen er koblet og testet. 

For å se alle BESTILTE LINJER, kan du velge Arbeidsoppdrag i Vis menyen.  I undermenyen velger du alternativ Bestilte linjer.  Du kan også trykke på den grønne knappen bak Bestilte linjer i skjermbildet "Status i dag".

Du får en liste over alle de linjer som er bestilt og står for tur til å kobles.

Dialogen for å velge en linje som skal kobles.

Når du har valgt den linjen du vil koble først vil du komme til denne i Linjekartotek. 

Her skriver du ut Linjekort for denne linjen.  Dette blir nå arbeids­ordren for den som skal ut og koble.  Se Linje - Valgt.

Sjekk at alle opplysninger som skal være på arbeidsordren står der.  Hvis Linjekort ikke inneholder de opplysninger det skal, må du gå inn på aktuelle kartotek og registrere de opplysninger som skal være med.  F.eks. må rutingen av linjen være fullført.

MERK: For at denne "arbeidsoppgaven" skal ferdigstilles i systemet må feltet "kobling utført" fylles ut i Linjekartotek.  Se mer under Kobling utført.

Haste linjer

”Bestilte linjer” beskrevet over flyttes automatisk til “Haste linjer” når dagens dato er lik eller har passert datoen “Oppkobles til” i Linjekartotek.

Utover dette er alt likt for “Haste linjer” og “Bestilte linjer”.  Les mer om Bestilte linjer.

Registrerte linjefeil

"Registrerte linjefeil" i feltet "Arbeidsoppdrag" i skjermbildet "STATUS I DAG" viser hvor mange linjer det er feil på.  Disse feilene er registrert i Linjekartotek under knappen Feil på linjen.  Se mer under Feil på linje.

For å se alle registrerte linjefeil, kan du velge Arbeidsoppdrag i Vis menyen.  I undermenyen velger du alternativ Registrerte linjefeil.  Du kan også trykke på den grønne knappen bak Registrerte linjefeil i skjermbildet "Status i dag".

Du vil nå få en liste over alle linjer som har feil og som dermed skal rettes.

Dialogen med registrerte linjefeil.

Du kan velge ut den linjen du vil rette først ved å dobbeltklikke på den.  Du kommer da til Linjekartotek.  Her skriver du ut Linjekort for denne linjen.  Dette blir nå arbeidsordren for den som skal ut og rette feilen.  Se Linje - Valgt.

Hvis du har en kartmodul tilknyttet Telemator kan du vise registrerte linjefeil i kartet.  Da benytter du globus-knappen  i skjermbildet «Status i dag».  Du kan velge mellom «Vis leveringsadresse berørt av feil på linjer og kabler» eller «Vis traséer for linjer med feil».

MERK: For å ferdigstille denne "arbeidsoppgaven" i systemet må feltet "Feilen rettet dato" fylles ut i 'Feil på linje'.  Se mer under Feil ferdigrettet.

Defekte linjer pga. kabelfeil

"Defekte linjer pga. kabelfeil" viser alle linjer som er berørt av feil på en eller flere ledere i kabler.  Disse feilene er registrert via meny­valget Feil eller merknad på leder eller Merk kabelbrudd – Kabelbrudd i Rediger-menyen.  Se Kabelbrudd.

For å se linjene som er berørt av et kabelbrudd kan du velge Arbeids­oppdrag i Vis-menyen.  I undermenyen velger du Defekte linjer pga. kabelfeil.

Dialogen for defekte linjer pga. kabelbrudd og kabelfeil.

Her vises "linje ID", og IDen på den kabelen det er feil på.  I tillegg kommer en beskrivelse for hver leder. 

Hvis du har avmerket at hele kabelen har brudd, vil du se "BR Brudd på hele kabelen" for ledere som ikke har andre feil registrert.  Se mer under Kabelbrudd.